Wat mag wel en wat mag je niet als afbeelding hebben bij GV?

Ik had een afbeelding van internet gehaald maar dat bleek illegaal te zijn met rechten en licenties en zo. Wat mag wel en wat niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat niet mag: iedere afbeelding die je niet zelf hebt gemaakt en waarvoor je geen expliciete toestemming van de maker/rechthebbende hebt om hem te gebruiken. Plaatjes waar niets bij staat over auteursrecht mag je dus juist *niet* gebruiken.

Wat wel mag: afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt of waar de maker/rechthebbende je toestemming voor heeft gegeven om te gebruiken.

Dit is niet alleen volgens de regels van GV, dit is gewoon de wet.

Verder zijn er algemene regels over het niet gebruiken van aanstootgevende plaatjes (denk aan porno of racisme), maar dat voel je zelf waarschijnlijk ook wel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Alles waar geen copyright op rust en niet 'oneerbaar' is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Foto van jou zelf. Of een eigen gemaakte foto mag altijd mits er geen reclame op staat of mensen van wie je geen toestemming heb.
Ik gebuik altijd een eigen foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag zowieso geen plaatjes van anderen hergebruiken tenzij je direct of indirect rechten hebt. Wikipedia is bv een bron waar meestal geen copyright op rust voor hergebruik. Wel moet ede maker en of bron erbij komen te staan.
De meeste foto websites mag je niet zomaar gebruiken om illuistraties vandaan te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook eens Googlen op copyright free images /clipart en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat oneerbaar of beledigend is en wat je zelf al zegt, alles waar rechten of licenties op rusten.
Als je onderstaande link volgt vind je duizenden 'free avatars'